Companyes i companys, ací vos deixe un text molt interessant de Daniel Cassany que he trobat quan anava a 1er de carrera. Ens parla un poquet de l'escola i la varietat lingüística, espere que vos agrade!
Escola
i varietat lingüística:
Tot
i que hui en dia ens pot semblar d’allò més normal entrar a una escola i
trobar-nos la majoria de rètols i murals en valencià, aquesta situació
d’aparent “normalitat” no sempre ha estat així.
La
nostra llengua ha patit un silenci en les esferes públiques de més de 40 anys
al segle XX i no és fins a la dècada del huitanta que començà ha introduir-se,
tímidament al sistema educatiu públic. La llei d’ús i ensenyament del Valencià
(LUEV) va entrar en vigor al 23 de novembre de 1983. Aquesta regula els drets
del ciutadans a utilitzar el valencià i l’obligació de les institucions a fer
que aquests drets es complisquen. Tot i això, encara som a les beceroles de la
normalitat.
¿Què
significa que la llengua a una escola està normalitzada?
Que
és la llengua de comunicació entre tots dins i fora del aula. Que es llengua
vehicular d’ensenyament. També per a relació amb pares etc. És a dir, una escola
normalitzada ha de partir d’allò concret per a generalitzar a altres situacions
concretes.
¿Quin
model de llengua hauríem de seguir a les escoles?
Diu
Dani Cassany: “l’escola ha d’ensenyar la norma estàndard general donant
preferència a les formes pròpies de la regió i fent conèixer sistemàticament,
les altres possibilitats d’aquestes mateixes formes en els altres estàndards
regionals”.
Con
que la nostra llengua així com d’altres minoritàries i no tant, a patit tantes
interferències, tendim a buscar en la normativa escrita les referències per a
la llengua oral i, així com en la majoria de llengües, hi ha una distància
important entre les formes de la llengua oral i les formes de l’escrita.
Potser
la riquesa de la diversitat arribarà a les escoles quan en lloc d’analitzar les
dificultats en termes de correcció i incorrecció s‘analitzen en termes
d’adequació o inadequació segons el context de la comunicació i s’orienti l’
activitat escolar a desenvolupar tots els recursos i tots els registres possibles
de la comunicació, situant cada manera de parlar en l’àmbit que li pertoca.
¿Es
il·lícit que un professor suspenga per faltes d’ortografia?
L’aprenentatge
de la llengua és un a fer de tots el mestres i això vol dir, que la llengua no
és una assignatura estancada, sinó que ès necessària per a tots els àmbits en
que s’hi dona un acte comunicatiu.
ELS BENEFICIS DEL PLURILINGÜISME
el January 10, 2011
Després d'una
apassionant primera sèrie d'articles sobre l'educació en llengua materna, vam
començar a principis d'aquest any un nou cicle dedicat aquest cop a les virtuts
del multilingüisme
Un article sortit
el 15 d'octubre en una prestigiosa revista de ciència proposa una explicació
formidable sobre el tema. Es pot llegir allà en efecte que estudis recents
mostren que els nens educats de manera bilingüe són afavorits sobre el pla
cognitiu gràcies a mecanismes establerts durant la petita infància, ¡mentre que
el bilingüisme ofereix a les persones d'edat avançada una certa protecció
contra els símptomes de la malaltia d'Alzheimer!
Pel que fa als
nens, els investigadors Kovacs i Mehler van analitzar un cert nombre de jocs i
d'exercicis durant els quals les regles van ser modificades regularment amb la
finalitat de sotmetre a un test la capacitat de tots els petits per adaptar-se
als nous codis. Va resultar clarament que el fet de canviar freqüentment i de
manera imprevisible deixava als nens monolingües totalment despullats i
incapaços d'adaptar, mentre que els nens acostumats a sentir dues llengües
paternes es trobaven en situació de fer front.
I quan s'avança
en edat, altres estudis indiquen que la pràctica del bilingüisme durant tota la
vida podria protegir de la degeneració vinculada a la malaltia d'Alzheimer!
Aquests estudis, duts a terme al Canadà, mostren que l'aparició de la malaltia
seria retardada 5 anys en el cas de persones bilingües amb relació a les
monolingües. En efecte, així com els esportistes entrenen els seus músculs per
millorar les realitzacions, cadascú hauria entrenar el seu cervell per impedir
que declini. Els és sovint recomanat a les persones d'edat avançada practicar el
sudoku o el bridge per mantenir les seves capacitats, però el bilingüisme està
considerat com molt més eficaç perquè imposa el cervell una gimnàstica
permanent.
Assumiràs la veu d'un poble:
Assumiràs la veu d'un poble - Ceip Gabriel Miró de Calp
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Mc4hjno2LvE
http://www.laveupv.com/noticia/2526/el-83-2-de-les-families-demanen-ensenyament-en-valencia-als-44-centres-pendents-que-els-ap
Assumiràs la veu d'un poble:
Assumiràs la veu d'un poble - Ceip Gabriel Miró de Calp
Assumiràs la veu d’un poble
i serà la veu del teu poble
i seràs, per a sempre, poble,
i patiràs i esperaràs,
i aniràs sempre entre la pols,
et seguirà una polseguera.
I tindràs fam i tindràs sed,
no podràs escriure els poemes
i callaràs tota la nit
mentre dormen les tues gents,
i tu sols estaràs despert,
i tu estaràs despert per tots.
No t’han parit per a dormir:
et pariren per a vetlar
en la llarga nit del teu poble.
Tu seràs la paraula viva,
la paraula viva i amarga.
Ja no existiran les paraules
sinó l’home assumint la pena
del seu poble, i és un silenci.
Deixaràs de comptar les sil.labes,
de fer-te el nus de la corbata:
seràs un poble, caminant
entre una amarga polseguera,
vida amunt i nacions amunt,
una enaltida condició.
No tot serà, però, silenci.
Car diràs la paraula justa,
la diràs en el moment just.
No diràs la teua paraula
amb voluntat d’antologia,
car la diràs honestament,
iradament, sense pensar
en ninguna posteritat
com no sia la del teu poble.
Potser et maten o potser
s’en riguen, potser et delaten;
tot això són banalitats.
Allò que val és la consciència
de no ser res sinó s’és poble.
I tu, greument, has escollit.
Després del teu silenci estricte,
camines decididament.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Mc4hjno2LvE
Una breu història de la campanya catalana per aconseguir el domini d'Internet .cat, amb implicacions per a altres llengües minoritàries.
El 15 de setembre del 2005 la ICANN va aprovar el primer domini de primer nivell destinat a una llengua i cultura humanes en particular:. Cat. Aquest article presenta el desenvolupament de la campanya catalana per aconseguir el domini. Cat en contra de l'oposició de l'anterior govern conservador espanyol i la resistència d'alguns dels encarregats de prendre les decisions dins dels cercles de la ICANN. Mentre que. Cat crea un precedent per a un major ús de "llengües minoritàries" a Internet, hi ha importants obstacles per a altres candidats a dominis de primer nivell en funció de la llengua. L'article fa referència als factors concomitants que calen per donar suport a un major ús de qualsevol llengua minoritària a Internet.
Text complet: http://www.uoc.edu/digithum/8/dt/cat/gerrand.pdf
El PP veta que les Corts Valencianes tramitin iniciatives que facin referència al 'País Valencià':
'Ontinyent, poble del
País Valencià'
Un concert reivindicarà l'ús de 'País Valencià' contra l'ofensiva del PP
Filología pide segunda lengua extranjera en el plurilingüismo
El conflicto lingüístico en Cataluña entra en un callejón sin salida
40.000 personas reivindican el valenciano
El 83,2% de les famílies demanen ensenyament en valencià als 44 centres pendents que els aproven les línies
Si s’aproven aquestes 44 línies en valencià, 1.320 alumnes de 3 anys més podrien estudiar en PPEV l’any que ve
http://www.laveupv.com/noticia/2526/el-83-2-de-les-families-demanen-ensenyament-en-valencia-als-44-centres-pendents-que-els-ap


M’agrada moltíssim el poema que has ficat de l’autor Vicent Andrés Estellés “Assumiràs la veu del teu poble”. L’any passat a classe el vam estudiar i vam llegir tots els poemes del llibre de meravelles on està aquest poema.
ResponderEliminarEnhorabona, Moisés, pel treball realitzat en aquest blog. Espere que n'hages gaudit i que et siga útil en un futur com a mestre.
ResponderEliminar