lunes, 8 de abril de 2013

ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ I LES NORMES DE CASTELLÓ


ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ


La següent classe la vam dedicar a parlar en primer lloc dels mitjans de comunicació. Es va recalcar la importància dels medis de comunicacions pel coneixement d’una llengua. Així doncs, vam nombrar algunes cadenes de la Comunitat Valenciana com Canal 9 o Punt Dos, o alguns periòdics com l’Avui i El Periódico de Catalunya, publicats a Barcelona.

La Llei d’ús també té en compte la presència de la llengua als mitjans de comunicació.
En una societat moderna els mitjans de comunicació audiovisuals tenen una gran influència en els models lingüístics que usa la població i tant és així que proporcionen cohesió social per la difusió de la llengua estàndard oral, de la qual han de fer ús a les seues graelles de programació.


LES NORMES DE CASTELLÓ

En la segona part de la sessió vam parlar de Les Normes de Castelló de 1932 ja que van tindre una gran rellevància per a la nostra llengua.

INTRODUCCIÓ

L’any 1978 s’aprova la Constitució espanyola, document que garanteix i consolida la nova situació política de l’Estat Espanyol, la Democràcia. Els canvis que s’anaven a produir eren molt importants ja que passàvem d’una dictadura militar a una monarquia parlamentària de dret; d’una visió unitària d’Espanya a la divisió per comunitats autònomes.

Amb la promulgació dels Estatus d’Autonomia, s’iniciava un nou marc polític que permetia el reconeixement i la convivència de les diversitats culturals i lingüístiques , que perduraven després d’anys de repressions i prohibicions. Les noves lleis haurien de recuperar lús de les llengües minoritzades i garantir els seus processos de normalització.

El castellà i el valencià esdevenen les dues llengües oficials però era necessària la normalització del valencià ja que es trobava en procés de substitució lingüística del castellà. Raons històriques, sobre tot polítiques, havien abocat el valencià a ésser utilitzar solament als àmbits de comunicació familiars, amb una llengua cada vegada més castellanitzada i sense prestigi social.

L’ENSENYAMENT

El 23 de novembre de 1983, reunides a Alacant les Corts Valencianes, aprovem per unanimitat la Lleis d’Ús i Ensenyament del valencià. Per impulsar l’ús de la llengua a tota la societat, la llei marca uns objectius de regulació als àmbits lingüístics acadèmics, als mitjans de comunicació i a l’administració pública, a més de la demarcació lingüística dels pobles que predomina el valencià o el castellà.

El curs 1979/1980 comença amb la introducció d’una nova assignatura, el valencià, que se sumava, com una assignatura més, al sistema educatiu no universitari.

Per a milers de xiquets i xiquetes significaria estudiar la sua llengua, en la varietat estàndard i culta, per a molts xiquets i xiquetes la possibilitat d’aprendre la llengua del seu poble, dels seus avantpassats o dels seus pares.

La introducció de l’ensenyament del valencià a l’escola pública i privada té com a objectiu igualar el nivell de competència lingüística en valencià i en castellà.

La Llei Orgànica d’Ordenació General del Sistema Educatiu, aprovada anys més tard per a tot l’Estat, també contempla el mateix nivell de coneixement per a les diverses llengües de les Comunitats Autònomes, entenent que, de manera progressiva, s’arribarà a adquirir unes capacitats d’usar-la, després de la primària; de comprensió i expressió, després de la secundària, i de domini d’ambdues llegües, després del batxillerat.

El camí que es contempla per arribar a aquesta situació de domini de les dues llengües en l’escola valenciana, s’anomena educació bilingüe, i té tres vies o programes.

PEV o Programa d’Ensenyament en Valencià: Per a alumnat majoritàriament valencianoparlant.

PIL o Programa d’Immersió: Per a alumnat majoritàriament castellanoparlant

El PIP o Programa d’Incorporació: Per a alumnat sense especificar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario