lunes, 8 de abril de 2013

PROGRAMES I MODELS D'EDUCACIÓ BILINGÜE I PLURILINGÜE


PROGRAMES D’EDUCACIÓ BILINGÜE

En la Comunitat Valenciana els programes d’educació bilingüe s’han introduït amb la finalitat d’aconseguir un domini de les llengües cooficials d’un territori. Aquests programes son el PEV, el PIL i el PIP, que continuen en l’educació secundaria en el PEV i en PIP, a elecció voluntària.

El PEV o Programa d’Ensenyament en Valencià comença en l’educació infantil i continua a la primària, ja que està pensat per a xiquets i xiquetes que parlen habitualment el valencià o que viuen en entorns valencianoparlants. L’idioma que utilitzen majoritàriament en l’escolarització és el valencià, amb una introducció del castellà, sobretot a nivell oral per a que els xiquets i xiquetes puguen anar desenvolupant un domini tant en valencià com en castellà. Així podran aconseguir els seus objectius previstos al currículum.  A primària, els centres docents poden anar incrementant el nombre d’àrees impartides en castellà, per a garantir el domini de ambdues llengües oficials de la Comunitat Valenciana.

El PIL o Programa d’Immersió Lingüística també comença a l’educació infantil i primària, i està pensat per a xiquets i xiquetes no valencianoparlants o que no viuen en entorns on el valencià es la llengua majoritària de comunicació, al contrari que el PEV. Aquest programa està pensat perquè, a partir de la voluntat paterna, els i les alumnes puguen assolir una competència lingüística en una llengua que no és la habitual per a ells. Aquest parteix del respecte de la llengua pròpia de l’alumnat, que la podem emprar en tot moment en l’expressió espontània. En el PIL, el castellà s’incorpora com a àrea a partir del primer o segon cicle de primària, segons el centre.

El PIP o Programa d’Incorporació Progressiva té com a llengua base el castellà. En infantil s’introdueix el valencià de manera oral, i així els i les alumnes entren en contacte amb altra llengua oficial que no és l’habitual. Amb açò aconsegueixen un major domini del valencià, fins a assolir els objectius del currículum per a les dos llengües oficials. En Primària, introdueixen més assignatures en valencià, tal com Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, a banda de l’assignatura de Valencià: Llengua i Literatura.

PROGRAMA D’EDUCACIÓ PLURILINGÜE

Programa d’Educació Bilingüe Enriquit (PEBE): L’Ordre de 30 de juny de 1998 (DOGV núm. 3258, de 14 de juliol de 1998), permet que qualsevol centre de la Comunitat Valenciana incorpore en l’Educació Primària l’ús d’una llengua estrangera com a llengua vehicular o d’instrucció.

Per la seua banda, la Resolució de 30 de juliol de 2008, per la qual s’estableixen els requisits bàsics, criteris i procediments per aplicar en els centres educatius un programa d’educació plurilingüe, permet fomentar una primera aproximació a la llengua anglesa en el segon cicle de l’Educació Infantil a partir dels 4 anys, vehiculant en aquesta llengua una part dels continguts de les àrees curriculars. 

MODELS D’EDUCACIÓ BILINGÜE

Model compensatori o de transició: aquest model i el que següent que vorem a continuació, té com destinataris només els parlants de la llengua minoritària. Es busca que la llengua amb més presència social esdevinga l’única llengua vehicular de l’ensenyament i que quede finalment, la llengua minoritària, com a simple matèria d’estudi o que desaparega totalment.

Model de manteniment: Té com a objectiu que la llengua minoritària siga estudiada com a matèria utilitzada com a llengua vehicular de l’ensenyament només per a l’alumnat que la té com a llengua materna, però no pels usuaris de la llengua majoritària.

Model d’enriquiment: Aquest model està dissenyat per a tota la comunitat i no només per als parlants de la llengua minoritària. L’objectiu principal es que les dues llengües en contacte siguen estudiades com a matèria i utilitzades com a llengües vehiculars de l’ensenyament pels dos col·lectius de parlants: els de la llengua minoritària i els de la llengua més present socialment.


No hay comentarios:

Publicar un comentario