PROGRAMES D’EDUCACIÓ BILINGÜE
En
la Comunitat Valenciana els programes d’educació bilingüe s’han introduït amb
la finalitat d’aconseguir un domini de les llengües cooficials d’un territori.
Aquests programes son el PEV, el PIL i el PIP, que continuen en l’educació
secundaria en el PEV i en PIP, a elecció voluntària.
El
PEV o Programa d’Ensenyament en Valencià comença en
l’educació infantil i continua a la primària, ja que està pensat per a xiquets
i xiquetes que parlen habitualment el valencià o que viuen en entorns
valencianoparlants. L’idioma que utilitzen majoritàriament en l’escolarització
és el valencià, amb una introducció del castellà, sobretot a nivell oral per a
que els xiquets i xiquetes puguen anar desenvolupant un domini tant en valencià
com en castellà. Així podran aconseguir els seus objectius previstos al
currículum. A primària, els centres
docents poden anar incrementant el nombre d’àrees impartides en castellà, per a
garantir el domini de ambdues llengües oficials de la Comunitat Valenciana.
El
PIL o Programa d’Immersió Lingüística també comença a l’educació infantil i
primària, i està pensat per a xiquets i xiquetes no valencianoparlants o que no
viuen en entorns on el valencià es la llengua majoritària de comunicació, al
contrari que el PEV. Aquest programa està pensat perquè, a partir de la
voluntat paterna, els i les alumnes puguen assolir una competència lingüística
en una llengua que no és la habitual per a ells. Aquest parteix del respecte de
la llengua pròpia de l’alumnat, que la podem emprar en tot moment en l’expressió
espontània. En el PIL, el castellà s’incorpora com a àrea a partir del primer o
segon cicle de primària, segons el centre.
El
PIP o Programa d’Incorporació Progressiva té com a
llengua base el castellà. En infantil s’introdueix el valencià de manera oral,
i així els i les alumnes entren en contacte amb altra llengua oficial que no és
l’habitual. Amb açò aconsegueixen un major domini del valencià, fins a assolir
els objectius del currículum per a les dos llengües oficials. En Primària,
introdueixen més assignatures en valencià, tal com Coneixement del Medi
Natural, Social i Cultural, a banda de l’assignatura de Valencià: Llengua i
Literatura.
PROGRAMA D’EDUCACIÓ
PLURILINGÜE
Programa
d’Educació Bilingüe Enriquit (PEBE): L’Ordre de 30 de juny de 1998 (DOGV núm. 3258, de 14 de juliol de 1998),
permet que qualsevol centre de la Comunitat Valenciana incorpore en l’Educació
Primària l’ús d’una llengua estrangera com a llengua vehicular o d’instrucció.
Per la seua
banda, la Resolució de 30 de juliol de 2008, per la qual s’estableixen els
requisits bàsics, criteris i procediments per aplicar en els centres educatius
un programa d’educació plurilingüe, permet fomentar una primera aproximació a
la llengua anglesa en el segon cicle de l’Educació Infantil a partir dels 4
anys, vehiculant en aquesta llengua una part dels continguts de les àrees
curriculars.
MODELS D’EDUCACIÓ BILINGÜE
Model
compensatori o de transició: aquest model i el que següent que vorem a continuació, té com destinataris
només els parlants de la llengua minoritària. Es busca que la llengua amb més
presència social esdevinga l’única llengua vehicular de l’ensenyament i que
quede finalment, la llengua minoritària, com a simple matèria d’estudi o que
desaparega totalment.
Model de
manteniment: Té com a
objectiu que la llengua minoritària siga estudiada com a matèria utilitzada com
a llengua vehicular de l’ensenyament només per a l’alumnat que la té com a
llengua materna, però no pels usuaris de la llengua majoritària.
Model
d’enriquiment: Aquest
model està dissenyat per a tota la comunitat i no només per als parlants de la
llengua minoritària. L’objectiu principal es que les dues llengües en contacte
siguen estudiades com a matèria i utilitzades com a llengües vehiculars de
l’ensenyament pels dos col·lectius de parlants: els de la llengua minoritària i
els de la llengua més present socialment.

No hay comentarios:
Publicar un comentario